Zwiedzanie grupowe szkolne „Poznaj Królestwo Żelaza”
(10-26 osób)
Zwiedzanie grupowe szkolne z przewodnikiem
„Poznaj Królestwo Żelaza” – zwiedzanie wystawy stałej
– dostępne od środy do niedzieli
– konieczna rezerwacja min. 3 dni wcześniej
– oprowadzanie 1,5 h (w tym seans w sali kinowej) + możliwość powrotu na wystawę stałą bezpośrednio po oprowadzaniu
Zwiedzanie grupowe szkolne z przewodnikiem i warsztatem
Tematyczne zwiedzanie wystawy stałej „Królestwo Żelaza” z towarzyszeniem warsztatu:
– dostępne w środę i czwartek od 9.00 do 13.00, w piątek od 10.00 do 14.00,
– konieczna rezerwacja min. 5 dni roboczych wcześniej
– oprowadzanie 45 minut (w tym seans w sali kinowej) + warsztat 45 minut + możliwość powrotu na wystawę stałą bezpośrednio po warsztacie
Oprowadzanie realizowane według scenariusza, obejmuje wybrane wątki tematyczne prezentowane na ekspozycji.
Warsztaty dopasowane są do wieku ich uczestników. Rodzaje warsztatów opisano poniżej.
Zajęcia prowadzone są w dedykowanej sali warsztatowej.
Klasy 1-4
Warsztat tematyczny 1:
Polowa drukarnia hutnicza – warsztaty tworzenia hutniczych koszulek i toreb
Temat: obecność i zastosowanie stali w życiu codziennym / stal i jej właściwości / nauka zawodu / praca mistrzów / edukacja proekologiczna / otoczenie huty
Cel: kształtowanie postaw szacunku wobec dziedzictwa kulturowego regionu, rozwijanie umiejętności współpracy, ćwiczenie wyobraźni przestrzennej, rozwijanie umiejętności porównywania i wyciągania wniosków, kształtowanie umiejętności kreatywnego myślenia / rozwijanie poczucia estetyki / edukacja proekologiczna
Metody i formy: aktywne słuchanie, obserwacja kierowana, korzystanie z nośników na ekspozycji, praca kreatywna, praca plastyczna, praca indywidualna i w grupach
Warsztat tematyczny 2:
Transformersi. O wszystkich potworach zamieszkujących hutę
Temat: bohaterowie śląskich legend / duchy i postaci zamieszkujące hutę / ogień i jego magiczne właściwości / tajemnice maszyn i procesów zachodzących w hucie / edukacja proekologiczna
Cel: kształtowanie postaw szacunku wobec dziedzictwa kulturowego regionu, kształtowanie umiejętności kreatywnego myślenia, rozwijanie umiejętności porównywania i wyciągania wniosków
Metody i formy: obserwacja kierowana, aktywne słuchanie, ćwiczenie spostrzegawczości, korzystanie z nośników na ekspozycji, praca kreatywna, praca plastyczna, praca konstruktorska z materiałów recyklingowych, prezentacja prac
Warsztat tematyczny 3:
Komiksowe przygody stalowych superherosów
Temat: kim jest hutnik? / jak wygląda praca w hucie? / stal i jej właściwości / zastosowanie stali w życiu codziennym / edukacja proekologiczna
Cel: kształtowanie postaw szacunku wobec dziedzictwa kulturowego regionu, rozwijanie zmysłu obserwacji, umiejętność wyciągania wniosków, pobudzanie kreatywności, kształtowanie umiejętności bezpiecznego poruszania się
Metody i formy: zabawa ruchowa, obserwacja kierowana, aktywne słuchanie, metoda reagowania całym ciałem, praca plastyczna
Warsztat tematyczny 4:
HYPE NA HUTĘ! Warsztaty tworzenia magnesów i wlep hutniczych
Temat: obecność i zastosowanie stali w życiu codziennym / stal i jej właściwości / nauka zawodu / praca mistrzów / edukacja proekologiczna / otoczenie huty
Cel: kształtowanie postaw szacunku wobec dziedzictwa kulturowego regionu, rozwijanie poczucia estetyki, edukacja proekologiczna, kształtowanie umiejętności kreatywnego myślenia, kształtowanie mody na estetykę przemysłową
Metody i formy: obserwacja kierowana, aktywne słuchanie, praca kreatywna, praca z nośnikami na wystawie, praca plastyczna
Warsztat tematyczny 5:
BŁYSKOTKI Z WNĘTRZA WULKANU. Warsztaty tworzenia hutniczej biżuterii
Temat: obecność i zastosowanie stali w życiu codziennym / stal i jej właściwości / nauka zawodu / praca mistrzów / edukacja proekologiczna / otoczenie huty
Cel: kształtowanie postaw szacunku wobec dziedzictwa kulturowego regionu, rozwijanie poczucia estetyki, edukacja proekologiczna, kształtowanie umiejętności kreatywnego myślenia, kształtowanie mody na estetykę przemysłową
Metody i formy: obserwacja kierowana, aktywne słuchanie, praca kreatywna, praca z nośnikami na wystawie, praca plastyczna
Klasy 5-6:
Warsztat tematyczny 1:
Huta 2.0. – stacja przyszłość!
Temat: czym jest huta i jak funkcjonuje jej „organizm” / jak powstają huty / kim są ludzie pracujący w hucie / jak huta wpływa na kształt miasta / edukacja proekologiczna
Cel: kształtowanie postaw szacunku wobec dziedzictwa kulturowego regionu, ćwiczenie wyobraźni przestrzennej, kształtowanie umiejętności orientacji w terenie i udzielania informacji, rozwijanie umiejętności wyciągania wniosków, kształtowanie umiejętności myślenia przyczynowo-skutkowego,
Metody i formy: burza mózgów, obserwacja kierowana, aktywne słuchanie, korzystanie z nośników na ekspozycji, praca kreatywna, praca w grupach, praca plastyczna, warsztat projektowania przestrzennego, praca konstruktorska z materiałów recyklingowych
Warsztat tematyczny 2:
Polowa drukarnia hutnicza – warsztaty tworzenia hutniczych koszulek i toreb
Temat: obecność i zastosowanie stali w życiu codziennym / stal i jej właściwości / nauka zawodu / praca mistrzów / edukacja proekologiczna / otoczenie huty
Cel: kształtowanie postaw szacunku wobec dziedzictwa kulturowego regionu, ćwiczenie wyobraźni przestrzennej, rozwijanie umiejętności porównywania i wyciągania wniosków, kształtowanie umiejętności kreatywnego myślenia, rozwijanie poczucia estetyki, edukacja proekologiczna
Metody i formy: aktywne słuchanie, obserwacja kierowana, korzystanie z nośników na ekspozycji, praca kreatywna, praca plastyczna, praca indywidualna
Warsztat tematyczny 3:
Hutnicze łamigłówki, czyli co drzemie w głowach ognistych geniuszy – gra w przestrzeni wystawy
Temat: czym jest huta i jak funkcjonuje jej „organizm”? / jak powstają huty? / kim są ludzie pracujący w hucie? / otoczenie huty / edukacja proekologiczna
Cel: kształtowanie postaw szacunku wobec dziedzictwa kulturowego regionu, rozwijanie poczucia estetyki, edukacja proekologiczna, kształtowanie umiejętności kreatywnego myślenia, kształtowanie mody na estetykę przemysłową
Metody i formy: obserwacja kierowana, aktywne słuchanie, praca kreatywna, praca z nośnikami na wystawie, praca plastyczna
Warsztat tematyczny 4:
HYPE NA HUTĘ! Warsztaty tworzenia magnesów i wlep hutniczych
Temat: obecność i zastosowanie stali w życiu codziennym / stal i jej właściwości / nauka zawodu / praca mistrzów / edukacja proekologiczna / otoczenie huty
Cel: kształtowanie postaw szacunku wobec dziedzictwa kulturowego regionu, kształtowanie umiejętności kreatywnego myślenia, rozwijanie umiejętności porównywania i wyciągania wniosków, rozwijanie umiejętności współpracy, kształtowanie umiejętności orientacji w terenie i udzielania informacji
Metody i formy: obserwacja kierowana, aktywne słuchanie, ćwiczenie spostrzegawczości, metoda reagowania całym ciałem, praca kreatywna, praca plastyczna, praca konstruktorska z materiałów recyklingowych, praca grupowa, prezentacja prac
Warsztat tematyczny 5:
BŁYSKOTKI Z WNĘTRZA WULKANU. Warsztaty tworzenia hutniczej biżuterii
Temat: obecność i zastosowanie stali w życiu codziennym / stal i jej właściwości / nauka zawodu / praca mistrzów / edukacja proekologiczna / otoczenie huty
Cel: kształtowanie postaw szacunku wobec dziedzictwa kulturowego regionu, rozwijanie poczucia estetyki, edukacja proekologiczna, kształtowanie umiejętności kreatywnego myślenia, kształtowanie mody na estetykę przemysłową
Metody i formy: obserwacja kierowana, aktywne słuchanie, praca kreatywna, praca z nośnikami na wystawie, praca plastyczna
Klasy 7, 8 oraz klasy ponadpodstawowe:
Warsztat tematyczny 1:
Ogniste DNA Górnoślązaków. Opowieść o zmianie
Temat: etos hutnika i jego zmiany / dywersyfikacja zawodów rzemieślniczych / relacja mistrz – uczeń / hutnicza tożsamość Chorzowa i regionu / stan dziedzictwa materialnego i niematerialnego hutnictwa na Górnym Śląsku
Cel: kształtowanie postaw szacunku wobec dziedzictwa kulturowego regionu, kształtowanie umiejętności dokonywania oceny postaw społecznych, rozwijanie umiejętności porównywania oraz myślenia kontekstowego, rozwijanie umiejętności myślenia przyczynowo – skutkowego, rozwijanie postaw proobywatelskich
Metody i formy: aktywne słuchanie, burza mózgów, praca w grupach, prezentacja i analiza prac, ćwiczenie argumentacji, praca kreatywna, korzystanie z nośników na ekspozycji
Warsztat tematyczny 2:
Polowa drukarnia hutnicza – warsztaty tworzenia hutniczych koszulek i toreb
Temat: obecność i zastosowanie stali w życiu codziennym / stal i jej właściwości / nauka zawodu / praca mistrzów / edukacja proekologiczna / otoczenie huty
Cel: kształtowanie postaw szacunku wobec dziedzictwa kulturowego regionu, ćwiczenie wyobraźni przestrzennej, rozwijanie umiejętności porównywania i wyciągania wniosków, kształtowanie umiejętności kreatywnego myślenia, rozwijanie poczucia estetyki, edukacja proekologiczna
Metody i formy: aktywne słuchanie, obserwacja kierowana, korzystanie z nośników na ekspozycji, praca kreatywna, praca plastyczna, praca indywidualna
Warsztat tematyczny 3:
Hutnicze łamigłówki, czyli co drzemie w głowach ognistych geniuszy – gra w przestrzeni wystawy
Temat: czym jest huta i jak funkcjonuje jej „organizm”? / jak powstają huty? / kim są ludzie pracujący w hucie? / otoczenie huty / edukacja proekologiczna
Cel: kształtowanie postaw szacunku wobec dziedzictwa kulturowego regionu, kształtowanie umiejętności kreatywnego myślenia, rozwijanie umiejętności porównywania i wyciągania wniosków, rozwijanie umiejętności współpracy, kształtowanie umiejętności orientacji w terenie i udzielania informacji
Metody i formy: obserwacja kierowana, aktywne słuchanie, ćwiczenie spostrzegawczości, metoda reagowania całym ciałem, praca kreatywna, praca plastyczna, praca konstruktorska z materiałów recyklingowych, praca grupowa, prezentacja prac
Warsztat tematyczny 4:
HYPE NA HUTĘ! Warsztaty tworzenia magnesów i wlep hutniczych
Temat: obecność i zastosowanie stali w życiu codziennym / stal i jej właściwości / nauka zawodu / praca mistrzów / edukacja proekologiczna / otoczenie huty
Cel: kształtowanie postaw szacunku wobec dziedzictwa kulturowego regionu, rozwijanie poczucia estetyki, edukacja proekologiczna, kształtowanie umiejętności kreatywnego myślenia, kształtowanie mody na estetykę przemysłową
Metody i formy: obserwacja kierowana, aktywne słuchanie, praca kreatywna, praca z nośnikami na wystawie, praca plastyczna
Warsztat tematyczny 5:
BŁYSKOTKI Z WNĘTRZA WULKANU. Warsztaty tworzenia hutniczej biżuterii
Temat: obecność i zastosowanie stali w życiu codziennym / stal i jej właściwości / nauka zawodu / praca mistrzów / edukacja proekologiczna / otoczenie huty
Cel: kształtowanie postaw szacunku wobec dziedzictwa kulturowego regionu, rozwijanie poczucia estetyki, edukacja proekologiczna, kształtowanie umiejętności kreatywnego myślenia, kształtowanie mody na estetykę przemysłową
Metody i formy: obserwacja kierowana, aktywne słuchanie, praca kreatywna, praca z nośnikami na wystawie, praca plastyczna