POZNAJCIE „KRÓLESTWO ŻELAZA"

Pomysły przekuwamy w działania!
Edukujemy poprzez wspólną zabawę, doświadczanie i spotkanie z drugim człowiekiem. Czerpiemy z mądrości i pamięci dorosłych, ale też wybiegamy w przyszłość z myślą o młodych innowatorach. W końcu stal to tworzywo jutra!

Chcemy nie tylko wytłumaczyć Wam, jak powstawała niegdyś i jak dziś rodzi się stal, ale też uświadomić Wam, jak wpływa ona na Wasze codzienne funkcjonowanie. W obliczu zmian klimatycznych i eko odpowiedzialności wskazujemy na kierunki rozwoju hutnictwa, analizując jednocześnie jego rolę w zrównoważonym rozwoju. Stal, jako tworzywo jutra, pozostaje bowiem niezbędna do opracowywania najnowocześniejszych technologii – od mikroelementów rozruszników serca, aż po satelity eksplorujące przestrzeń kosmiczną.

Potęga ludzkiego umysłu sięga do wartości pielęgnowanych w górnośląskich hutach od ponad 200 lat – pokory wobec żywiołów, szacunku do pracy czy kreatywności. Wpisują się one w DNA regionu, który mimo nieustannych zmian, nadal z poszanowaniem odnosi się do swoich przemysłowych korzeni.

Zależy nam na tym, abyście doświadczali, próbowali, realizowali i współdziałali, a wszystko to za sprawą różnorodnych form nauki oraz zabawy. Wszystko to w scenerii dawnej Huty „Kościuszko” – miejsca, w którym od zawsze kumulowały się – i nadal kumulują – pasja, pionierskość czy nieszablonowość.

Na zwiedzanie grupowe i z przewodnikiem konieczna jest wcześniejsza rezerwacja pod numerem telefonu 32 704 96 31 w godzinach pracy Muzeum.

Ceny zamieszczone są w zakładce Bilety i zwiedzanie.

Oferta dedykowana jest określonym grupom:

Usługa animacyjna dla grup przedszkolnych z warsztatem

Zwiedzanie grupowe szkolne

Usługa animacyjna dla grup przedszkolnych z warsztatem

Usługa animacyjna dla grup przedszkolnych z warsztatem „Hutnik superbohater…”
(10-26 osób)

– dostępne w środę i czwartek od 9.00 do 13.00, w piątek od 10.00 do 14.00
– konieczna rezerwacja min. 5 dni roboczych wcześniej
– oprowadzanie 40 minut (w tym seans w sali kinowej) + warsztat 35 minut
– miejsce zbiórki: hol recepcyjny

Hutnik superbohater! O wszystkich niezwykłych mocach ludzi ze stali.
Temat: kim jest hutnik? / jak wygląda praca w hucie? / stal i jej właściwości / zastosowanie stali w życiu codziennym / edukacja proekologiczna
Cel: kształtowanie postaw szacunku wobec dziedzictwa kulturowego regionu, rozwijanie zmysłu obserwacji, umiejętność wyciągania wniosków, pobudzanie kreatywności, kształtowanie umiejętności bezpiecznego poruszania się
Metody i formy: zabawa ruchowa, obserwacja kierowana, aktywne słuchanie, metoda reagowania całym ciałem, praca plastyczna
Miejsce zajęć: dedykowana sala warsztatowa

Zwiedzanie grupowe szkolne

Zwiedzanie grupowe szkolne „Poznaj Królestwo Żelaza”
(10-26 osób)

Zwiedzanie grupowe szkolne z przewodnikiem

„Poznaj Królestwo Żelaza” – zwiedzanie wystawy stałej

– dostępne od środy do niedzieli
– konieczna rezerwacja min. 3 dni wcześniej
– oprowadzanie 1,5 h (w tym seans w sali kinowej) + możliwość powrotu na wystawę stałą bezpośrednio po oprowadzaniu

 

Zwiedzanie grupowe szkolne z przewodnikiem i warsztatem

Tematyczne zwiedzanie wystawy stałej „Królestwo Żelaza” z towarzyszeniem warsztatu:

– dostępne w środę i czwartek od 9.00 do 13.00, w piątek od 10.00 do 14.00,
– konieczna rezerwacja min. 5 dni roboczych wcześniej
– oprowadzanie 45 minut (w tym seans w sali kinowej) + warsztat 45 minut + możliwość powrotu na wystawę stałą bezpośrednio po warsztacie

Oprowadzanie realizowane według scenariusza, obejmuje wybrane wątki tematyczne prezentowane na ekspozycji.

Warsztaty dopasowane są do wieku ich uczestników. Rodzaje warsztatów opisano poniżej.
Zajęcia prowadzone są w dedykowanej sali warsztatowej.

 

Klasy 1-4

Warsztat tematyczny 1:
Stal – daj się zaskoczyć!

Temat: obecność i zastosowanie stali w życiu codziennym / stal i jej właściwości / nauka zawodu / praca mistrzów / edukacja proekologiczna
Cel: kształtowanie postaw szacunku wobec dziedzictwa kulturowego regionu, rozwijanie umiejętności współpracy, ćwiczenie wyobraźni przestrzennej, rozwijanie umiejętności porównywania i wyciągania wniosków, kształtowanie umiejętności kreatywnego myślenia
Metody i formy: aktywne słuchanie, obserwacja kierowana, korzystanie z nośników na ekspozycji, praca konstruktorska z materiałów recyklingowych, praca kreatywna, praca plastyczna, praca indywidualna i w grupach, prezentacja i analiza prac

Warsztat tematyczny 2:
Transformersi. O wszystkich potworach zamieszkujących hutę

Temat: bohaterowie śląskich legend / duchy i postaci zamieszkujące hutę / ogień i jego magiczne właściwości / tajemnice maszyn i procesów zachodzących w hucie / edukacja proekologiczna
Cel: kształtowanie postaw szacunku wobec dziedzictwa kulturowego regionu, kształtowanie umiejętności kreatywnego myślenia, rozwijanie umiejętności porównywania i wyciągania wniosków
Metody i formy: obserwacja kierowana, aktywne słuchanie, ćwiczenie spostrzegawczości, korzystanie z nośników na ekspozycji, praca kreatywna, praca plastyczna, praca konstruktorska z materiałów recyklingowych, prezentacja prac

Warsztat tematyczny 3:
Hutnik superbohater! O wszystkich niezwykłych mocach ludzi ze stali.

Temat: kim jest hutnik / jak wygląda praca w hucie / stal i jej właściwości / zastosowanie stali w życiu codziennym / edukacja proekologiczna
Cel: kształtowanie postaw szacunku wobec dziedzictwa kulturowego regionu, rozwijanie zmysłu obserwacji, umiejętność wyciągania wniosków, pobudzanie kreatywności, kształtowanie umiejętności bezpiecznego poruszania się
Metody i formy: zabawa ruchowa, obserwacja kierowana, aktywne słuchanie, metoda reagowania całym ciałem, praca plastyczna

 

Klasy 5-6:

Warsztat tematyczny:
Stal jako tworzywo jutra! 

Temat: czym jest huta i jak funkcjonuje jej „organizm” / jak powstają huty / kim są ludzie pracujący w hucie / jak huta wpływa na kształt miasta / edukacja proekologiczna
Cel: kształtowanie postaw szacunku wobec dziedzictwa kulturowego regionu, ćwiczenie wyobraźni przestrzennej, kształtowanie umiejętności orientacji w terenie i udzielania informacji, rozwijanie umiejętności wyciągania wniosków, kształtowanie umiejętności myślenia przyczynowo-skutkowego,
Metody i formy: burza mózgów, obserwacja kierowana, aktywne słuchanie, korzystanie z nośników na ekspozycji, praca kreatywna, praca w grupach, praca plastyczna, warsztat projektowania przestrzennego, praca konstruktorska z materiałów recyklingowych

 

Klasy 7, 8 oraz klasy ponadpodstawowe:

Warsztat tematyczny:
Hutnik, czyli kto? Komu potrzebne jest dziś hutnictwo?

Temat: etos hutnika i jego zmiany / dywersyfikacja zawodów rzemieślniczych / relacja mistrz – uczeń / hutnicza tożsamość Chorzowa i regionu / stan dziedzictwa materialnego i niematerialnego hutnictwa na Górnym Śląsku
Cel: kształtowanie postaw szacunku wobec dziedzictwa kulturowego regionu, kształtowanie umiejętności dokonywania oceny postaw społecznych, rozwijanie umiejętności porównywania oraz myślenia kontekstowego, rozwijanie umiejętności myślenia przyczynowo – skutkowego, rozwijanie postaw proobywatelskich
Metody i formy: aktywne słuchanie, burza mózgów, praca w grupach, prezentacja i analiza prac, ćwiczenie argumentacji, praca kreatywna, korzystanie z nośników na ekspozycji