POZNAJCIE „KRÓLESTWO ŻELAZA"

Pomysły przekuwamy w działania!
Edukujemy poprzez wspólną zabawę, doświadczanie i spotkanie z drugim człowiekiem. Czerpiemy z mądrości i pamięci dorosłych, ale też wybiegamy w przyszłość z myślą o młodych innowatorach. W końcu stal to tworzywo jutra!

Chcemy nie tylko wytłumaczyć Wam, jak powstawała niegdyś i jak dziś rodzi się stal, ale też uświadomić Wam, jak wpływa ona na Wasze codzienne funkcjonowanie. W obliczu zmian klimatycznych i eko odpowiedzialności wskazujemy na kierunki rozwoju hutnictwa, analizując jednocześnie jego rolę w zrównoważonym rozwoju. Stal, jako tworzywo jutra, pozostaje bowiem niezbędna do opracowywania najnowocześniejszych technologii – od mikroelementów rozruszników serca, aż po satelity eksplorujące przestrzeń kosmiczną.

Potęga ludzkiego umysłu sięga do wartości pielęgnowanych w górnośląskich hutach od ponad 200 lat – pokory wobec żywiołów, szacunku do pracy czy kreatywności. Wpisują się one w DNA regionu, który mimo nieustannych zmian, nadal z poszanowaniem odnosi się do swoich przemysłowych korzeni.

Zależy nam na tym, abyście doświadczali, próbowali, realizowali i współdziałali, a wszystko to za sprawą różnorodnych form nauki oraz zabawy. Wszystko to w scenerii dawnej Huty „Kościuszko” – miejsca, w którym od zawsze kumulowały się – i nadal kumulują – pasja, pionierskość czy nieszablonowość.

Na zwiedzanie grupowe i z przewodnikiem konieczna jest wcześniejsza rezerwacja pod numerem telefonu 32 704 96 31 w godzinach pracy Muzeum.

Ceny zamieszczone są w zakładce Bilety i zwiedzanie.

Oferta dedykowana jest określonym grupom:

Usługa animacyjna dla grup przedszkolnych z warsztatem

Zwiedzanie grupowe szkolne

Tłum ludzi obróconych tyłem, znajdują się na głównej hali muzeum w tle widać przewodnika

Zajęcia dla osób dorosłych, seniorów lub dorosłych z niepełnosprawnościami

Usługa animacyjna dla grup przedszkolnych z warsztatem

Usługa animacyjna dla grup przedszkolnych z warsztatem
(10-26 osób)

– dostępne w środę i czwartek od 9.00 do 13.00, w piątek od 10.00 do 14.00
– konieczna rezerwacja min. 5 dni roboczych wcześniej
– oprowadzanie 45 minut (w tym seans w sali kinowej) + warsztat 45 minut
– miejsce zbiórki: hol recepcyjny

Warsztat tematyczny 1:
Hutastyczni superbohaterowie! O wszystkich niezwykłych mocach ludzi ze stali 
Temat: kim jest hutnik? / jak wygląda praca w hucie? / stal i jej właściwości / zastosowanie stali w życiu codziennym / edukacja proekologiczna
Cel: kształtowanie postaw szacunku wobec dziedzictwa kulturowego regionu, rozwijanie zmysłu obserwacji, umiejętność wyciągania wniosków, pobudzanie kreatywności, kształtowanie umiejętności bezpiecznego poruszania się
Metody i formy: zabawa ruchowa, obserwacja kierowana, aktywne słuchanie, metoda reagowania całym ciałem, praca plastyczna
Miejsce zajęć: dedykowana sala warsztatowa

Warsztat tematyczny 2:
Bajka o dobrej i złej hucie, czyli co niezwykłego wydarzyło się w Królestwie Żelaza.
Temat: co to jest huta? / z czym kojarzy się huta? / co drzemie we wnętrzu wulkanu? / wszystkie przygody stali / edukacja proekologiczna
Cel: kształtowanie postaw szacunku wobec dziedzictwa kulturowego regionu, rozwijanie zmysłu obserwacji, umiejętność budowania narracji, projektowanie postaci, umiejętność wyciągania wniosków, pobudzanie kreatywności, kształtowanie umiejętności bezpiecznego poruszania się
Metody i formy: zabawa ruchowa, działania teatralne, obserwacja kierowana, aktywne słuchanie, metoda reagowania całym ciałem, praca plastyczna
Miejsce zajęć: dedykowana sala warsztatowa

Warsztat tematyczny 3:
Hutniczy ôbiŏd, czyli co pływŏ we ôcylowyj zupie 
Temat: co to jest huta? / kto pracuje w hucie? / co jedzą hutnicy? / z czego składa się stal i jak ją uwarzyć? / edukacja prozdrowotna | edukacja proekologiczna / ślōnskŏ godka
Cel: kształtowanie postaw szacunku wobec dziedzictwa kulturowego regionu, rozwijanie zmysłu obserwacji, umiejętność budowania narracji (wykorzystanie przepisów kulinarnych i tworzenie własnych), umiejętność wyciągania wniosków, pobudzanie kreatywności, rozwijanie świadomości na temat zdrowego żywienia
Metody i formy: praca plastyczna, działania teatralne, obserwacja kierowana, aktywne słuchanie, metoda reagowania całym ciałem, zabawy ruchowe
Miejsce zajęć: dedykowana sala warsztatowa

Zwiedzanie grupowe szkolne

Zwiedzanie grupowe szkolne „Poznaj Królestwo Żelaza”
(10-26 osób)

Zwiedzanie grupowe szkolne z przewodnikiem

„Poznaj Królestwo Żelaza” – zwiedzanie wystawy stałej

– dostępne od środy do niedzieli
– konieczna rezerwacja min. 3 dni wcześniej
– oprowadzanie 1,5 h (w tym seans w sali kinowej) + możliwość powrotu na wystawę stałą bezpośrednio po oprowadzaniu

 

Zwiedzanie grupowe szkolne z przewodnikiem i warsztatem

Tematyczne zwiedzanie wystawy stałej „Królestwo Żelaza” z towarzyszeniem warsztatu:

– dostępne w środę i czwartek od 9.00 do 13.00, w piątek od 10.00 do 14.00,
– konieczna rezerwacja min. 5 dni roboczych wcześniej
– oprowadzanie 45 minut (w tym seans w sali kinowej) + warsztat 45 minut + możliwość powrotu na wystawę stałą bezpośrednio po warsztacie

Oprowadzanie realizowane według scenariusza, obejmuje wybrane wątki tematyczne prezentowane na ekspozycji.

Warsztaty dopasowane są do wieku ich uczestników. Rodzaje warsztatów opisano poniżej.
Zajęcia prowadzone są w dedykowanej sali warsztatowej.

 

Klasy 1-4

Warsztat tematyczny 1:
Polowa drukarnia hutnicza – warsztaty tworzenia hutniczych koszulek i toreb
Temat: obecność i zastosowanie stali w życiu codziennym / stal i jej właściwości / nauka zawodu / praca mistrzów / edukacja proekologiczna / otoczenie huty
Cel: kształtowanie postaw szacunku wobec dziedzictwa kulturowego regionu, rozwijanie umiejętności współpracy, ćwiczenie wyobraźni przestrzennej, rozwijanie umiejętności porównywania i wyciągania wniosków, kształtowanie umiejętności kreatywnego myślenia / rozwijanie poczucia estetyki / edukacja proekologiczna
Metody i formy: aktywne słuchanie, obserwacja kierowana, korzystanie z nośników na ekspozycji, praca kreatywna, praca plastyczna, praca indywidualna i w grupach

Warsztat tematyczny 2:
Transformersi. O wszystkich potworach zamieszkujących hutę
Temat: bohaterowie śląskich legend / duchy i postaci zamieszkujące hutę / ogień i jego magiczne właściwości / tajemnice maszyn i procesów zachodzących w hucie / edukacja proekologiczna
Cel: kształtowanie postaw szacunku wobec dziedzictwa kulturowego regionu, kształtowanie umiejętności kreatywnego myślenia, rozwijanie umiejętności porównywania i wyciągania wniosków
Metody i formy: obserwacja kierowana, aktywne słuchanie, ćwiczenie spostrzegawczości, korzystanie z nośników na ekspozycji, praca kreatywna, praca plastyczna, praca konstruktorska z materiałów recyklingowych, prezentacja prac

Warsztat tematyczny 3:
Komiksowe przygody stalowych superherosów
Temat: kim jest hutnik? / jak wygląda praca w hucie? / stal i jej właściwości / zastosowanie stali w życiu codziennym / edukacja proekologiczna
Cel: kształtowanie postaw szacunku wobec dziedzictwa kulturowego regionu, rozwijanie zmysłu obserwacji, umiejętność wyciągania wniosków, pobudzanie kreatywności, kształtowanie umiejętności bezpiecznego poruszania się
Metody i formy: zabawa ruchowa, obserwacja kierowana, aktywne słuchanie, metoda reagowania całym ciałem, praca plastyczna

Warsztat tematyczny 4:
HYPE NA HUTĘ! Warsztaty tworzenia magnesów i wlep hutniczych
Temat: obecność i zastosowanie stali w życiu codziennym / stal i jej właściwości / nauka zawodu / praca mistrzów / edukacja proekologiczna / otoczenie huty
Cel: kształtowanie postaw szacunku wobec dziedzictwa kulturowego regionu, rozwijanie poczucia estetyki, edukacja proekologiczna, kształtowanie umiejętności kreatywnego myślenia, kształtowanie mody na estetykę przemysłową
Metody i formy:  obserwacja kierowana, aktywne słuchanie, praca kreatywna, praca z nośnikami na wystawie, praca plastyczna

Warsztat tematyczny 5:
BŁYSKOTKI Z WNĘTRZA WULKANU. Warsztaty tworzenia hutniczej biżuterii
Temat: obecność i zastosowanie stali w życiu codziennym / stal i jej właściwości / nauka zawodu / praca mistrzów / edukacja proekologiczna / otoczenie huty
Cel: kształtowanie postaw szacunku wobec dziedzictwa kulturowego regionu, rozwijanie poczucia estetyki, edukacja proekologiczna, kształtowanie umiejętności kreatywnego myślenia, kształtowanie mody na estetykę przemysłową
Metody i formy:  obserwacja kierowana, aktywne słuchanie, praca kreatywna, praca z nośnikami na wystawie, praca plastyczna

Klasy 5-6:

Warsztat tematyczny 1:
Huta 2.0. – stacja przyszłość!
Temat: czym jest huta i jak funkcjonuje jej „organizm” / jak powstają huty / kim są ludzie pracujący w hucie / jak huta wpływa na kształt miasta / edukacja proekologiczna
Cel: kształtowanie postaw szacunku wobec dziedzictwa kulturowego regionu, ćwiczenie wyobraźni przestrzennej, kształtowanie umiejętności orientacji w terenie i udzielania informacji, rozwijanie umiejętności wyciągania wniosków, kształtowanie umiejętności myślenia przyczynowo-skutkowego,
Metody i formy: burza mózgów, obserwacja kierowana, aktywne słuchanie, korzystanie z nośników na ekspozycji, praca kreatywna, praca w grupach, praca plastyczna, warsztat projektowania przestrzennego, praca konstruktorska z materiałów recyklingowych

Warsztat tematyczny 2:
Polowa drukarnia hutnicza – warsztaty tworzenia hutniczych koszulek i toreb
Temat: obecność i zastosowanie stali w życiu codziennym / stal i jej właściwości / nauka zawodu / praca mistrzów / edukacja proekologiczna / otoczenie huty
Cel: kształtowanie postaw szacunku wobec dziedzictwa kulturowego regionu, ćwiczenie wyobraźni przestrzennej, rozwijanie umiejętności porównywania i wyciągania wniosków, kształtowanie umiejętności kreatywnego myślenia, rozwijanie poczucia estetyki, edukacja proekologiczna
Metody i formy: aktywne słuchanie, obserwacja kierowana, korzystanie z nośników na ekspozycji, praca kreatywna, praca plastyczna, praca indywidualna

Warsztat tematyczny 3:
Hutnicze łamigłówki, czyli co drzemie w głowach ognistych geniuszy – gra w przestrzeni wystawy
Temat: czym jest huta i jak funkcjonuje jej „organizm”? / jak powstają huty? / kim są ludzie pracujący w hucie? / otoczenie huty / edukacja proekologiczna
Cel:  kształtowanie postaw szacunku wobec dziedzictwa kulturowego regionu, rozwijanie poczucia estetyki, edukacja proekologiczna, kształtowanie umiejętności kreatywnego myślenia, kształtowanie mody na estetykę przemysłową
Metody i formy: obserwacja kierowana, aktywne słuchanie, praca kreatywna, praca z nośnikami na wystawie, praca plastyczna

Warsztat tematyczny 4:
HYPE NA HUTĘ! Warsztaty tworzenia magnesów i wlep hutniczych
Temat: obecność i zastosowanie stali w życiu codziennym / stal i jej właściwości / nauka zawodu / praca mistrzów / edukacja proekologiczna / otoczenie huty
Cel:  kształtowanie postaw szacunku wobec dziedzictwa kulturowego regionu, kształtowanie umiejętności kreatywnego myślenia, rozwijanie umiejętności porównywania i wyciągania wniosków, rozwijanie umiejętności współpracy, kształtowanie umiejętności orientacji w terenie i udzielania informacji
Metody i formy: obserwacja kierowana, aktywne słuchanie, ćwiczenie spostrzegawczości, metoda reagowania całym ciałem, praca kreatywna, praca plastyczna, praca konstruktorska z materiałów recyklingowych, praca grupowa, prezentacja prac

Warsztat tematyczny 5:
BŁYSKOTKI Z WNĘTRZA WULKANU. Warsztaty tworzenia hutniczej biżuterii
Temat: obecność i zastosowanie stali w życiu codziennym / stal i jej właściwości / nauka zawodu / praca mistrzów / edukacja proekologiczna / otoczenie huty
Cel:  kształtowanie postaw szacunku wobec dziedzictwa kulturowego regionu, rozwijanie poczucia estetyki, edukacja proekologiczna, kształtowanie umiejętności kreatywnego myślenia, kształtowanie mody na estetykę przemysłową
Metody i formy:  obserwacja kierowana, aktywne słuchanie, praca kreatywna, praca z nośnikami na wystawie, praca plastyczna

Klasy 7, 8 oraz klasy ponadpodstawowe:

Warsztat tematyczny 1:
Ogniste DNA Górnoślązaków. Opowieść o zmianie
Temat: etos hutnika i jego zmiany / dywersyfikacja zawodów rzemieślniczych / relacja mistrz – uczeń / hutnicza tożsamość Chorzowa i regionu / stan dziedzictwa materialnego i niematerialnego hutnictwa na Górnym Śląsku
Cel: kształtowanie postaw szacunku wobec dziedzictwa kulturowego regionu, kształtowanie umiejętności dokonywania oceny postaw społecznych, rozwijanie umiejętności porównywania oraz myślenia kontekstowego, rozwijanie umiejętności myślenia przyczynowo – skutkowego, rozwijanie postaw proobywatelskich
Metody i formy: aktywne słuchanie, burza mózgów, praca w grupach, prezentacja i analiza prac, ćwiczenie argumentacji, praca kreatywna, korzystanie z nośników na ekspozycji

Warsztat tematyczny 2:
Polowa drukarnia hutnicza – warsztaty tworzenia hutniczych koszulek i toreb
Temat: obecność i zastosowanie stali w życiu codziennym / stal i jej właściwości / nauka zawodu / praca mistrzów / edukacja proekologiczna / otoczenie huty
Cel: kształtowanie postaw szacunku wobec dziedzictwa kulturowego regionu, ćwiczenie wyobraźni przestrzennej, rozwijanie umiejętności porównywania i wyciągania wniosków, kształtowanie umiejętności kreatywnego myślenia, rozwijanie poczucia estetyki, edukacja proekologiczna
Metody i formy: aktywne słuchanie, obserwacja kierowana, korzystanie z nośników na ekspozycji, praca kreatywna, praca plastyczna, praca indywidualna

Warsztat tematyczny 3:
Hutnicze łamigłówki, czyli co drzemie w głowach ognistych geniuszy – gra w przestrzeni wystawy
Temat: czym jest huta i jak funkcjonuje jej „organizm”? / jak powstają huty? / kim są ludzie pracujący w hucie? / otoczenie huty / edukacja proekologiczna
Cel: kształtowanie postaw szacunku wobec dziedzictwa kulturowego regionu, kształtowanie umiejętności kreatywnego myślenia, rozwijanie umiejętności porównywania i wyciągania wniosków, rozwijanie umiejętności współpracy, kształtowanie umiejętności orientacji w terenie i udzielania informacji
Metody i formy: obserwacja kierowana, aktywne słuchanie, ćwiczenie spostrzegawczości, metoda reagowania całym ciałem, praca kreatywna, praca plastyczna, praca konstruktorska z materiałów recyklingowych, praca grupowa, prezentacja prac

Warsztat tematyczny 4:
HYPE NA HUTĘ! Warsztaty tworzenia magnesów i wlep hutniczych
Temat: obecność i zastosowanie stali w życiu codziennym / stal i jej właściwości / nauka zawodu / praca mistrzów / edukacja proekologiczna / otoczenie huty
Cel: kształtowanie postaw szacunku wobec dziedzictwa kulturowego regionu, rozwijanie poczucia estetyki, edukacja proekologiczna, kształtowanie umiejętności kreatywnego myślenia, kształtowanie mody na estetykę przemysłową
Metody i formy: obserwacja kierowana, aktywne słuchanie, praca kreatywna, praca z nośnikami na wystawie, praca plastyczna

Warsztat tematyczny 5:
BŁYSKOTKI Z WNĘTRZA WULKANU. Warsztaty tworzenia hutniczej biżuterii
Temat: obecność i zastosowanie stali w życiu codziennym / stal i jej właściwości / nauka zawodu / praca mistrzów / edukacja proekologiczna / otoczenie huty
Cel: kształtowanie postaw szacunku wobec dziedzictwa kulturowego regionu, rozwijanie poczucia estetyki, edukacja proekologiczna, kształtowanie umiejętności kreatywnego myślenia, kształtowanie mody na estetykę przemysłową
Metody i formy: obserwacja kierowana, aktywne słuchanie, praca kreatywna, praca z nośnikami na wystawie, praca plastyczna

Zajęcia dla osób dorosłych, seniorów lub dorosłych z niepełnosprawnościami

Warsztat tematyczny 1:
Hutnicza symfonia – warsztaty malowania dźwiękiem
Temat: stal i jej właściwości / tajniki struktur, faktur, kształtów / dźwięki związane z hutą / onomatopeja / oddziaływanie temperatury na ciało / oddziaływanie dźwięków na ciało / ciało pracujące – choreografia hutnicza / obrazy, dźwięki i zapachy z huty / obecność i zastosowanie stali w życiu codziennym / edukacja proekologiczna
Cel: kształtowanie postaw szacunku wobec dziedzictwa kulturowego regionu, rozwijanie umiejętności współpracy, ćwiczenie wyobraźni przestrzennej, rozwijanie wrażliwości na sztukę industrialną, kształtowanie umiejętności kreatywnego myślenia, rozwijanie poczucia estetyki, edukacja proekologiczna
Metody i formy: aktywne słuchanie, obserwacja kierowana, korzystanie z nośników na ekspozycji, praca kreatywna, praca plastyczna, praca z dźwiękiem, praca indywidualna

Warsztat tematyczny 2:
Polowa drukarnia hutnicza – warsztaty tworzenia hutniczych koszulek i toreb
Temat: obecność i zastosowanie stali w życiu codziennym / stal i jej właściwości / nauka zawodu / praca mistrzów / edukacja proekologiczna / otoczenie huty
Cel: kształtowanie postaw szacunku wobec dziedzictwa kulturowego regionu, ćwiczenie wyobraźni przestrzennej, rozwijanie umiejętności porównywania i wyciągania wniosków, kształtowanie umiejętności kreatywnego myślenia, rozwijanie poczucia estetyki, edukacja proekologiczna
Metody i formy: aktywne słuchanie, obserwacja kierowana, korzystanie z nośników na ekspozycji, praca kreatywna, praca plastyczna, praca indywidualna

Warsztat tematyczny 3:
BŁYSKOTKI Z WNĘTRZA WULKANU. Warsztaty tworzenia hutniczej biżuterii
Temat: obecność i zastosowanie stali w życiu codziennym / stal i jej właściwości / nauka zawodu / praca mistrzów / edukacja proekologiczna / otoczenie huty
Cel: kształtowanie postaw szacunku wobec dziedzictwa kulturowego regionu, kształtowanie postaw szacunku wobec przyrody, rozwijanie umiejętności obserwacji otoczenia| ćwiczenie wyobraźni przestrzennej, rozwijanie umiejętności porównywania i wyciągania wniosków, kształtowanie umiejętności kreatywnego myślenia, rozwijanie poczucia estetyki, edukacja proekologiczna kształtowanie postaw szacunku wobec dziedzictwa kulturowego regionu, rozwijanie poczucia estetyki, edukacja proekologiczna, kształtowanie umiejętności kreatywnego myślenia, kształtowanie mody na estetykę przemysłową
Metody i formy: obserwacja kierowana, aktywne słuchanie, praca kreatywna, praca z nośnikami na wystawie, praca plastyczna

OFERTA EDUKACYJNA DO POBRANIA