Muzeum Hutnictwa

Królestwo żelaza – wystawa stała

Tytuł wystawy jest nawiązaniem do Huty „Królewskiej”. To dawna nazwa zakładu, jak i miejscowości – Królewska Huta. Odnosi się do potencjału huty oraz rozwijającego się wokół niego miasta.

HUTY. Fotografia Viktora Máchy

Rarytas dla pasjonatów industrialu. Dla tych, którzy jeszcze nie zakochali się w rewolucji przemysłowej, to znakomita okazja, aby poznać piękno technoestetyki.
Zobacz industrialne giganty z całego świata i niemal poczuj ciepło buchające z hutniczego pieca. Spojrzenie przez obiektyw Viktora to jedyna okazja, by z bliska przyjrzeć się technologicznym procesom związanym z hutnictwem.
Wystawa czasowa.

Ścieżka dziecięca wystawy stałej „Królestwo żelaza”

Ścieżka zwiedzania wystawy stałej „Królestwo żelaza” opracowana specjalnie dla najmłodszych.

Wirtualne Muzeum – wystawa stała

Wirtualne Muzeum to nasza najnowsza wystawa stała, zrealizowana ze środków Budżetu Obywatelskiego Miasta Chorzów na rok 2020.

Wirtualnego Muzeum można doświadczyć w trzech alternatywnych opcjach jej zwiedzania: gogli VR – wirtualnej rzeczywistości, strony internetowej lub aplikacji na telefony komórkowe i tablety.

Mrok i ogień. Sztuka przemysłu – wystawa stała

Wyjątkowa kolekcja malarstwa przemysłowego na ogólnopolskim poziomie ukazuje świat przenikających się wartości.

„Historia z zębem w tle albo jak i dlaczego zrobiony jest Chorzów – i co ma do tego rzeczony ząb”

Jak i dlaczego zbudowany jest Chorzów? Co drzemie pod płytami jego chodników? Co stanowi krwiobieg miasta? Czy naprawdę żyły tu dinozaury? Jaka jest przyszłość miasta bez 7 dumnych kominów Huty Kościuszko? Wreszcie… o co chodzi z tym zębem?!

Magazyn studyjny – wystawa stała

Magazyn studyjny to otwarta przestrzeń o dwojakiej funkcji: przechowywanie obiektów oraz udostępnianie ich odwiedzającym.

Królestwo Żelaza - wystawa stała

Królewska Huta na Śląsku, Ernst Wilhelm Knippel (1811-1900), połowa XIX w., kolorowana litografia

Tytuł wystawy stałej – „Królestwo Żelaza” jest nawiązaniem do Huty „Królewskiej”.

To dawna nazwa zakładu, jak i miejscowości – Królewska Huta. Odnosi się do potencjału huty oraz rozwijającego się wokół niego miasta. Jest też znakomitym świadectwem roli jaką pełniła w rewolucji przemysłowej.

Widok na Hutę „Królewską” od stron obecnej ul. Moniuszki i Katowickiej w Chorzowie, 1904 r., fot. nieznany, wł. MH

Zanim jednak zwiedzający przekroczą granice naszego królestwa zapraszamy do sali „Prologu”. W zaaranżowanej przestrzeni w holu głównym spojrzeć można na historię hut „Kościuszko – Królewska” i „Batory – Bismarck” oraz dzieje innych zakładów przemysłowych działających w Chorzowie. Wszystko to wpisane w kalendarium wydarzeń ważnych w industrialnej historii miasta, regionu i świata.

Przysięga na sztandar Zasadniczej Szkoły Zawodowej Huty „Batory”, Chorzów, lata 80. XX w., fot. R. Brudniok, wł. MH

Wchodząc na wystawę w pierwszej kolejności trafimy do „Strefy życia”. Poświęcona jest projektowaniu huty, motywacjom stojącym za wyborem profesji oraz nauce zawodu. Następnie, jak każdy z robotników przechodząc obok zegara czasu pracy, dotrzemy do „Strefy pracy”. W niej, krok po kroku, w tajniki fachu wprowadzą nas byli pracownicy i pracownice górnośląskich hut. Ich wspomnienia w postaci filmów tworzą główną oś narracyjną na wystawie. Uzupełnia ją prezentacja opowieści o dziewięciu postaciach będących luminarzami hutnictwa na Górnym Śląsku.

Wnętrze głównej hali wystawowej Muzeum Hutnictwa w Chorzowie w budynku dawnej elektrowni Huty „Królewskiej”, 2021 r.,fot. T. Zakrzewski, wł. MH

Trasę wędrówki przez strefę wyznaczają oryginalne hutnicze maszyny. Każdy zauważy ważący blisko 17 ton olbrzymi młot mostowy czy imponujący fragment zespołu walcowniczego z kołem zamachowym o średnicy 6 m. To najstarsze urządzenie w „Królestwie Żelaza”. Częścią „Strefy pracy” jest również film w sali kinowej. Podczas seansu na sferycznym ekranie, w widowiskowy sposób prezentowana jest historia i rola żelaza i stali w zbudowaniu świat jaki znamy.

Wnętrze głównej hali wystawowej Muzeum Hutnictwa w Chorzowie w budynku dawnej elektrowni Huty „Królewskiej”, 2021 r., fot. T. Zakrzewski, wł. MH

Po pracy w hucie czas na życie rodzinne. Zwiedzający ponownie zaproszeni zostaną w przestrzeń „Strefy Życia”. Tu dowiedzą się jak hutnicy mieszkali, odpoczywali, bawili się i świętowali. Wystawę zamyka instalacja „Post scriptum”. To artystyczna interpretacja istoty i dziejów hutnictwa, recyrkulacji zarówno surowców w procesie produkcji, jak i ludzkiej pamięci.

Fragment ekspozycji „Królestwo Żelaza” w Muzeum Hutnictwa w Chorzowie, 2021 r., A. Klarczyńska, wł. MH

Przygotowując wystawę nie zapomniano o najmłodszych. W tajniki „Królestwa Żelaza” wprowadzi ich hutniczy duszek „Przetopek”. Zachęci do samodzielnego rozwiązywania zagadek i wykonania powierzonych misji rozmieszczonych na ekspozycji.

Wystawa czasowa

HUTY. Fotografia Viktora Máchy

Rarytas dla pasjonatów industrialu. Dla tych, którzy jeszcze nie zakochali się w rewolucji przemysłowej, to znakomita okazja, aby poznać piękno technoestetyki.

Zobacz industrialne giganty z całego świata i niemal poczuj ciepło buchające z hutniczego pieca. Spojrzenie przez obiektyw Viktora to jedyna okazja, by z bliska przyjrzeć się technologicznym procesom związanym z hutnictwem.

Autor zdjęć o wystawie: Pokazywanie moich skromnych zdjęć w tak legendarnym miejscu jak Huta „Królewska” to prawdziwy zaszczyt. Oprócz fotografii z Polski będę pokazywał zdjęcia z USA, Niemiec, Belgii, Francji, Ukrainy i oczywiście z mojego rodzinnego kraju – Czech.

Stalownia martenowska. Zaporoże, Ukraina, 2016

Viktor Mácha (1984) pochodzi z Pragi, gdzie studiował teologię i religioznawstwo na Uniwersytecie Karola. Od 2006 roku na własny koszt podróżuje po świecie, dokumentując obiekty przemysłu ciężkiego, takie jak huty żelaza, huty, walcownie, kuźnie, odlewnie i koksownie. Obecnie jego archiwum składa się z kilkuset zdjęć obiektów rozciągających się od amerykańskiego Środkowego Zachodu po azjatycką część rosyjskiego Uralu.

Kuratorka wystawy: Marlena Hermanowicz

 

Wystawa jest zaplanowana od 14 maja do 30 września.

Informacje o biletach. 

Ścieżka dziecięca wystawy stałej „Królestwo żelaza”

Co dzieje się we wnętrzu wulkanu? Ile kolorów ma stal? Czy żelazo może mieszkać w kosmosie? Jakie supermoce posiadają hutnicy i hutniczki? Czy maszyny hutnicze mówią własnym językiem? Co płynie we krwi prawdziwego stalownika? Ile słoni zmieści się we wnętrzu wielkiego pieca? Do czego potrzebna jest nam dziś stal? Jaka jest jej przyszłość i dlaczego mieni się w zieleni?

Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziecie na specjalnie zaprojektowanej ścieżce warsztatowo-edukacyjnej, która wprowadzi Was w tajniki „Królestwa Żelaza”. Przed Wami cała masa zabaw, gier, zagadek, interakcji, doświadczeń, ale i misji do zrealizowania. Wszystko to abyście zrozumieli jaką rolę huta odgrywa w Waszym życiu codziennym.

Dzielimy się z Wami sekretną wiedzą o żelazie i stali, ale też motywujemy do zdobywania określonych super sprawności! Nabyte umiejętności umożliwią Wam wcielenie się w rolę prawdziwego hutnika/hutniczki. Samodzielnie zdobędziecie wiedzę, doświadczenie i sprawności, które pozwolą Wam zapanować na żywiołem ognia.

Nad całością przygody czuwać będzie Przetopek – hutniczy dobry duch, wcielający się w rolę przewodnika i przyjaciela rodzin, dzieci oraz ich opiekunów. To on zabierze Was na wybrane wydziały huty, dzieląc się z Wami tajnikami fachu stalowników, walcowników czy kowali.

Gotowi na wspólną podróż do Królestwa Żelaza? ;)

Średni czas zwiedzania ścieżki rodzinnej na wystawie stałej to około jednej godziny.

Jesteśmy przygotowani do odwiedzin najmłodszych

  • Budynek posiada pokój rodzinny dla osób z dziećmi. Znajduje się on na parterze budynku (przy toaletach).

  • Wystawa znajduje się na parterze budynku. Przemieszczanie się z pojedynczym wózkiem dziecięcym nie powinno stanowić problemu.

Wirtualne Muzeum

Wirtualne Muzeum to nasza najnowsza oferta, zrealizowana ze środków Budżetu Obywatelskiego Miasta Chorzów na rok 2020.

Projekt umożliwia zapoznanie się z dziejami miasta na kilka różnych sposobów. Odbyć możemy wirtualny spacer trzema ścieżkami zwiedzania: „Blisko – najbliżej”, „Miasto z lotu ptaka” oraz „Ruch” Chorzów. Wszystkie dostępne są przez trzy różne media: gogle wirtualnej rzeczywistości, stronę internetową oraz aplikacje na telefony komórkowe i tablety.

Miasto z lotu ptaka

Współczesny Chorzów jest miastem rozległym i pełnym intrygującej historii. Jednym ze sposobów jej poznawania jest odnajdywanie fragmentów przeszłości w jego przestrzeni. W ciągu lat uległa ona licznym zmianom przez co obraz „z lotu ptaka” bywa inspirujący, ale i fałszywy. Warto przyjrzeć im się z bliska z pomocą środków komunikacji miejskiej, a na koniec obejrzeć panoramę miasta z dachu najwyższego budynku w jego centrum.

„Ruch” Chorzów

Sceneria pozwala poznać dwa najważniejsze chorzowskie stadiony – założonego w 1920 r. Stadionu „Ruchu” Wielkie Hajduki oraz Stadionu Śląskiego. Wizyta pozwala na wirtualne spotkanie z piłkarzami i kibicami śląskiej piłki nożnej, a nawet udział w meczu. Jest to niezwykła okazja aby poczuć się jak jeden spośród wybitnych piłkarzy „Ruchu” i reprezentacji Polski.

„Blisko, najbliżej…”

Nieistniejące obecnie schody wieńczące ulicę Wolności są tematem obrazu Piotra Naliwajki „Blisko, najbliżej…”. Przedstawia on rzeczywisty i jednocześnie wyśniony Chorzów, a także zamieszkujących go ludzi. Bohaterowie obrazu uchwyceni zostali w krótkiej, niepowtarzalnej chwili. Są wolni, mogą decydować, w którą stronę pójdą. Ich obecność jest jednak nieprzypadkowa, a każdy z nich opowiada inną historię o mieście, wciągając uczestników do swojego świata.

Stacjonarne stanowisko „Wirtualne Muzeum” (gogle VR i ekran dotykowy) dostępne jest w siedzibie Oddziału Historii Miasta i Regionu Muzeum Hutnictwa w Chorzowie (ul. Powstańców 25) w godzinach:

Wtorek-Piątek 10.00-17.00

Niedziela 13.00-18.00

Poniedziałek i Sobota Muzeum nieczynne dla zwiedzających

Korzystanie ze stacjonarnego stanowiska jest bezpłatne.

Dostępne jest zwiedzanie indywidualne oraz grupowe (do 5 osób), w ramach jednej sesji trwającej 30 minut. Obowiązuje rezerwacja miejsc. Zapisy: tel. 32 241 31 04 w.103

 

Wirtualne Muzeum w ramach aplikacji mobilnej dostępne jest bezpłatnie w sklepie Google Play lub Apple Store 24h/7

Wirtualne Muzeum w ramach bezpłatnej strony internetowej jest dostępne bezpłatnie pod adresem: www.wmch.pl 24h/7

MROK I OGIEŃ. Sztuka przemysłu – wystawa stała

Rafał Malczewski, „Biedaszyby”, 1935 r.

Przemysł nierozerwalnie łączy się z historią Górnego Śląska, a industrialne otoczenie nie pozostaje bez wpływu na sztukę i kulturę. Przestrzeń ta w ciągu lat stanowiła źródło ogromnej inspiracji artystycznej dla twórców – zarówno lokalnych, przywiązanych do miejsca i swojej małej ojczyzny, jak i tych przyjezdnych, zafascynowanych odmiennością regionu. Ekspozycja bogatej muzealnej kolekcji malarstwa przemysłowego ukazuje świat przenikających się wartości. Przedstawia mrok pod postacią zniszczenia krajobrazu oraz ciężaru fizycznej pracy, ale jednocześnie świat ognia, nieokiełznanej energii i swoiście rozumianego piękna industrii.

Ludwik Poniewiera, „Pejzaż śląski VIII”, ok. 1971 r.

Na wystawie zaprezentowano kompletny, artystyczny widok industrialnego Górnego Śląska. Strefa Mroku ukazuje obrazy i tajemnice skrywane przed wzrokiem zwykłego przechodnia. W blasku Ognia możemy dojrzeć żar bijący z uchwyconych przy pracy, industrialnych widoków, natomiast strefa Oddechu zabierze nas do miejsc, które możemy współdzielić z ludźmi przemysłu na co dzień.

Kuratorka wystawy: Agnieszka Tybur

Bilety na wystawę do nabycia w kasach Oddziału.
We wtorki wstęp nieodpłatny.

Historia z zębem w tle albo jak i dlaczego zrobiony jest Chorzów – i co ma do tego rzeczony ząb” – wystawa czasowa

Jak i dlaczego zbudowany jest Chorzów? Co drzemie pod płytami jego chodników? Co stanowi krwiobieg miasta? Czy naprawdę żyły tu dinozaury? Jaka jest przyszłość miasta bez 7 dumnych kominów Huty Kościuszko? Wreszcie… o co chodzi z tym zębem?!

Poznawanie historii to nie tylko kolejne daty, fakty, bohaterowie i złoczyńcy. By zrozumieć przeszłość, warto poznać zachodzące w niej procesy.

Na tapet bierzemy zatem miasto… W samym centrum dziejowego zamieszania umieszczamy Chorzów, który swoje dzisiejsze granice przybrał tuż przed II wojną światową. Wcześniej rozwijały się samodzielne miejscowości – jedne o średniowiecznej historii, inne, jak Królewska Huta powstałe w dobie rewolucji przemysłowej i rozwijające się dzięki jej postępom. Ta właśnie przestrzeń staje się nie tylko scenerią, ale i bohaterem opowieści przygodowo-kryminalnej z wątkami obyczajowymi. Opowieści, która mogła wydarzyć się naprawdę.

Nasza wystawa mówi o kolejnych etapach powstawania miasta, „domu” kolejnych pokoleń jego mieszkańców. Podróż w czasie zaczynamy w roku 1825, w którym spotykamy chorzowską rodzinę Schymalla. Wraz z jej kolejnymi generacjami przeprowadzamy Was przez meandry blisko 200-letniej historii z tajemniczym zębem w tle. Losy Schymallów, w które wpletliśmy miedzy innymi wydarzenia oraz postaci budujące Chorzów, stają się pretekstem do zrozumienia dziejów miasta i procesów w nim zachodzących. Przed Wami zadania, zagadki oraz cały szereg wyzwań intelektualnych, które pomogą Wam rozgryźć historię miasta. W końcu „nie od razu Chorzów zbudowano”.

 

Idea: Adam Kowalski

Kuratorzy: dr Dawid Keller, Piotr Zając, Marlena Hermanowicz

Scenografia: Anna Kaczkowska

Realizacja: DSA, Tri-pion, Agnieszka Zdonek, Maria-Magdalena Wawrzyńczyk, Daria Pychała

Magazyn Studyjny – wystawa stała

Żardiniera z syrenami, Autor nieznany, ok. 1890-1910 r.

Miasto to przede wszystkim ludzie. Ekspozycja przedstawia wielowymiarowo jego mieszkańców: jako pracowników, ich regionalne wierzenia religijne, pasje i kulturę. Środek przekazu stanowi zarówno sztuka wyższa profesjonalnych twórców, jak i nieprofesjonalna oraz ludowa. Wybrane obiekty rzeźbiarskie, reprezentują różne style i materiały. Tworzone były z przeznaczeniem dla różnych celów, a odwołują się w sposób bezpośredni lub pośredni do opiekuna miasta (św. Floriana), zakładów pracy, mieszkańców jako pracowników lub też do ich potrzeb kulturalno-religijnych. Te różne wątki połączono dzięki nowoczesnej formie „magazynu studyjnego”, w której zwiedzający bezpośrednio styka się ze zgromadzonymi muzealiami.

Uzupełnieniem, korespondującym z prezentowanymi niemal 100 rzeźbami, będą wybrane obrazy Jana Wysockiego o tematyce religijnej. Dodatkowo przestrzeń Magazynu wypełnią obiekty o zmiennej tematyce, prezentowane w jego centralnej części (np. muzealia związane z historycznymi wydarzeniami okolicznościowymi, starodruki oraz wiele innych, zaskakujących przedmiotów).

 

Kuratorzy: dr Sławomir Kałuża, Agnieszka Tybur